Да разчупим малко лятната атмосфера с едно интервю на една нова звезда в предприемаческият хоризонт в България! Миро – програмист и мениджър с дългогодишен опит в Телерик. Предприемач и основател на ИТ блога SofiaValley. Преди година стартира компания, специализирана в разработването на софтуер за управление и планиране на работно пространство – Office R&D. Компанията е българо-английска със седалища в Лондон и София, като основните клиенти са в Лондон. В началото на 2015 компания получава финансиране и е част от Акселератор програмата на PiLabs, London /писахме за техния офис преди време – тук/
Голям почитател на гъвкавите работни пространства. Често работи от кафета, coworking-и и офиси по цял свят. Обича правилно планирани пространства, балансирани между стил, функционалност и колаборация между хората.
Миро ще ни разкаже малко повече за CoWorking-ите. Къде са те, лесно ли се откриват, кой ги ползва и може ли нашият офис да стане coworking пространство? Отговори на тези и други въпроси, по-надолу!
Cowork.bg свързва компании, които имат свободно офис пространство със стартиращи компании, които имат нужда от офис. Домакините ни са coworking пространства, споделени/гъвкави офиси или компании, които имат свободни бюра. Гостите ни са стартиращи компании, предприемачи и професионалисти, които търсят гъвкав офис без дългосрочно обвързване.
С cowork.bg искаме да развием културата за споделяне на работно пространство в България. Вече има сериозни наченки на тази култура в по-големите градове в България, с появата на coworking пространствата. Друг вид са така наречените ‘обслужени офиси’ (serviced offices) – това са офиси, в които всичко необходимо ти е предоставено – бюро, зали за срещи, охрана, почистване и т.н. Ние искаме от една страна да направим по-лесно намирането на тези пространства, а от друга да отключим още един вид споделяне – отдаването на свободни бюра в традиционните компании или създаване на микро coworking-и (инкубатори) в офисите им. Това е част от идеята за ‘Споделена икономика’ в частност за офиси.
Има реално 3 добри причини за това. Първата по мое мнение е, че по този начин може да създаде общност от професионалисти в своя офис, подобрявайки имиджа на компанията. От друга страна това са допълнителни приходи, които най-малкото ще намалят разходите за офис пространство. Не на последно място, споделяйки офиса си със стартираща компания, реално им помагаш в първите, най-трудни стъпки.
Стартъпите търсят гъвкавост на работното пространство без дългосрочна обвързаност. Когато тепърва стартираш, не знаеш колко голям офис ти трябва (колко бюра) – след месец може да ти трябват 10, а след още 3 месеца да се наложи да затвориш дейност. При тази динамика е по-логично да търсиш офис, където не е нужно да се обвързваш дългосрочно и можеш да растеш и намаляваш вътре в него. В същото време плащаш само за това, което ползваш. Office as a Service, ако мога така да се изразя на софтуерен език.
Втората добра причина е, че като стартъп не искаш да се изолираш от света, работейки сами в апартамент. На теб ти трябва да колаборираш с други компании и да разширяваш контактите си.
Разбира се, че не. Представете си, че сте компания в областта на услугите, например счетоводна кантора, маркетинг специалисти, софтуерни консултанти, а защо не и архитекти. Не е ли по-логично да сте в един офис, близо до потенциалните си клиенти? По-този начин значително ще разширите мрежата си от контакти и клиенти, ставайки разпознаваеми и по-лесно достъпни.
Да, има много отворени въпроси и затова направихме cowork.bg. Ние знаем как се разрешават тези проблеми, защото създаваме софтуер, който ги разрешава. Нашата компания е Българо-английска софтуерна фирма, специализирана в създаването на платформа за управление на споделено, гъвкаво работно пространство. Това ни дава възможност да решим споменатите проблеми по елегантен и удобен начин. 🙂
Важен е, разбира се. В работните пространства прекарваме повече време отколкото вкъщи! Всеки кът трябва да е така проектиран и направен, че да създава уют и желание за работа. Едно от най-важните неща, които архитектите и дизайнерите трябва да вземат предвид е акустиката, тъй като в един огромен спейс е изключително неприятно някой да ходи около теб, да говори по телефона или различните тимове да правят брейнсторминг докато ти се опитваш да се фокусираш!
В момента събираме компании, които имат желание да споделят офиса си. Вече има сериозен интерес и от двете страни – компании, които искат да споделят офиса и такива, които търсят подобни офиси. Следващите стъпки са да доразвием софтуера и да пуснем картата, на която ще показваме офисите. Всеки офис ще бъде презентиран с достатъчно снимки, цени, ревюта и всичко необходимо. По този начин печелят и двете страни – тези, които предлагат и тези, които търсят.
Прочетете още по темата:
Sofia Valley – споделените работни пространства.
Къде програмистите срещат интериорните дизайнери и архитекти?
ALL in Studio